תודה והמון הערכה ל:
לרוז חיים
SOUND SYSTEM
יוצר מוזיקת רגאיי מגניבה
המלווה את הקליפים
של הטיולים ב"כיף בישראל".
תודה לגבריאל מאיר הלוי
על השיר "הללו הוא"
בקליפ פתיחה של
אתר כיף בישראל
תל "גזר" - עיר מרכזית בישראל מלפני אלפי שנים!
שם העיר "גזר" אומנם מצחיק אך בתקופות בהם הייתה מיושבת היתה "גזר" עיר מרכזית, חשובה לאורך אלפי שנים בישראל.
בימינו האתר "תל גזר" נחפר והוסדר למבקרים ואתם מוזמנים לבוא ולדמיין את יושבי העיר גזר בשעריה, בארמונות ובמקדש.
מבנה הטיול: עליה קלה לתל, שער כניסה ובור המים, תצפית, ירידה לאזור החפירות לתקופת שלמה המלך, טיול מעגלי בתל, מקדש המצבות וחזרה לרכב.
בקיצור תיהנו מ: ביקור בעיר עתיקה מלפני אלפי שנים שהיתה עיר חשובה בישראל הקדומה, נוף נהדר מעמדות התצפית, בור המים הענקי של העיר ועוד הפתעות עתיקות.
כיף לילדים: חשוב לחבר את הילדים לעבר של ישראל, משחק הכתב הקדום.
סוג טיול: טיול, קל, מעגלי.
משך הטיול: עד שעתיים.
חינם
שעות ביקור: רק באור יום ולא בימים גשומים.
Waze: תל גזר
איך מגיעים: תל גזר ממוקמת על גבול עמק איילון. בין תל אביב לירושלים. ליד כרמי יוסף. פונים לכביש 44 עד לפניה לכיוון הישוב כרמי יוסף. נכנסים לישוב במעגל התנועה פונים שמאלה. מצד ימין הצרכניה ממשיכים ישר ואז פונים שמאלה לכביש עפר עביר לכל רכב. ממשיכים ישר עד לגבעה שממולנו ומחנים ליד העץ.
בסוף הכתבה צרפתי את טבלה של הכתב העברי העתיק ואתם מוזמנים לפענח כפעילות בעיר גזר כמה משפטי חכמה מן הימים בהם גזר היתה עיר פורחת ומשגשגת בתקופת המלך שלמה בנו של דוד.
הארכיאולוגים חופרים את התלים העתיקים ומוציאים מהאדמה את שרידי הישוב העתיקים, את החומות, המבנים, שרידי כלים, תכשיטים, חרסים. בטיולכם באתר תראו שברי חרסים ( מחימר) מפוזרים על האדמה. אלה הם שרידים של קנקנים, צלחות, כוסות שהיו בשימוש בתקופה העתיקה. הארכיאולוגים נעזרים בחרסים לתארוך שרידי הישובים על פי כלי החימר\חרס כאשר השוני בחרסים מתבטא בצבע, עיטור, סגנון המיוחס לכל תקופה.
מחניה נטפס אל התל העתיק אל עבר נקודת התצפית הראשונה. לפנינו 130 דונאם של תל עתיק בתוכו קבורה העיר גזר.
סביב התל נמצאו 12 אבנים גדולות עליהן כתוב בעברית " תחום גזר" כלאמר שהאזור אליו האנשים נכנסים שייך לעיר העתיקה גזר.
המקום היה מיושב אלפי שנים על ידי עמים כנעניים בשיא תקופתו לפני כ 4000 שנה נבנו בו ביצורים אדירים שהגנו על העיר. העיר היתה תחת שלטון מצריים, שליטי העיר" גזר" היו שולחים מיסים באופן קבוע למלכי מצריים וכאשר מרדו היה הצבא ה מצרי עולה במסע כיבוש אכזרי על ערי כנען ומכניע את רוחות המרד ביד חזקה.
העיר נזכרת ב"אסטלת מרנפתח" ( אבן עליה חקוקה היסטוריה עתיקה).
בנו של רעמסס השני, מושל מצריים מתאר באבן כיצד עלה במסע כיבוש להשליט סדר בעיר כנען. הוא כובש את הארץ ובין כיבושיו נזכרת העיר" גזר" לצד "אשקלון" "וינועם" שמעיד על מרכזיות העיר בארץ כשהיא יושבת על דרך מעבר ראשית.
כשבני ישראל מגיעים לארץ הם לא מצליחים לכבוש העיר גזר רק בימי שלמה המלך נותן לו מלך מצריים את העיר במתנה - כנדוניה, לנישואיו עם ביתו. אחת מ1000 נשותיו. " פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרַיִם עָלָה, וַיִּלְכֹּד אֶת-גֶּזֶר וַיִּשְׂרְפָהּ בָּאֵשׁ, וְאֶת-הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּעִיר, הָרָג; וַיִּתְּנָהּ, שִׁלֻּחִים, לְבִתּוֹ, אֵשֶׁת שְׁלֹמֹה" (מלכים א',ט',ט"ז)
המלך שלמה מפתח את גזר
המלך שלמה משקיע בעיר ומפתח אותה ותכף נראה את אזור הכניסה של העיר מימי שלמה ושרידי המצודה. מכאן ההיסטוריה של העיר ארוכה ומפותלת נזכיר שהעיר היא חלק ממלכת ישראל לאחר פילוג הממלכה ונהפכת לעיר אשורית, יש בה שרידי ישוב מן התקופה הפרסית כגון קברים עשירים, בתקופה היוונית נבנה בה מבצר, החשמונאים כבשו אותה ב142 לפני הספירה והותקנו מקוואות טהרה כמסורת היהודית. בתקופה הרומית גזר יורדת ממעמדה כעיר ראשית ומרכזית בישראל. מאות שנים לאחר מכן הצלבנים נלחמו וניצחו ב"קרב גזר" את המוסלמים. על פי התעודות הצלבנים הקימו כאן כנסיה אך לא נשאר ממנה זכר אולי היא תתגלה בסבב חפירות הבא. בתקופה הממלוכית לא היתה התישבות, בתקופה העותמנית הוקם על התל כפר בשם אבו שושה, ב1917 ערב המלחמה נלחם באזר הגנרל הבריט אלנבי בארמיות בתורכיות שישבו באזור עם קום המדינה היה ניסיון חישב את התל עם ישוב גזר אך בהתקפה נהרגו 28 מחבריו והישוב ננטש. הפלמ"ח כובש את התל ומשנת 2002 התל מוכרז כגל לאומי, הוא נחפר וממש בימים אלו הוצבו בו שלטים נהדרים והוא מוכן לקבל את הקהל.
בכניסה לאתר לוח המראה את מיקום גזר על הדרך הראשית של ימים עברו – דרך הים.
ממצא ארכאולוגי חשוב שנמצא בתל הוא חרס קטן עליו כתובה בכתב עברי עתיק - רשימה של חודשי השנה והפעילות החקלאית המתאימה לאותו חודש והשם אבי, ממצא מרגש מתקופה עתיקה. כל פעם שמוצאים עדות כתובה לבני ישראל בארץ מלפני אלפי שנים בארץ זאת חגיגה לארכיאולוגים ולכולנו.
בור המים של העיר אליו היו מוזרמים ונאגרים מי הגשמים בשילוב מי תהום שהיו במקום. מפעל חציבה אדיר ואתם מוזמנים להיכנס אליו מאד בזהירות יש מדרגות מסודרות.
שער כניסה הקדום של העיר ( לפני תקופת שלמה המלך ובני ישראל שאת השער שלנו נראה בהמשך הדרך) שימו לב שהבסיס של השער הוא מאבן ומעליו לבני בוץ שהיו חומר הבניה המקובל לאורך אלפי שנים.
בתל גזר מפעל מים גדול ומרשים. אתם מוזמנים לרדת מעט בשביל התלול על מנת להתרשם מגודל החפירה. לפני אלפי שנים, לפני שהיו מנופים ודחפורים, בחציבה ידנית חצבו מנהרה אנכית בגודל של 40 מ שהגיע לסלע אטום למים ובעצם לאזור מי תהום. המים היו זורמים או מחלחלים אל הבור וכל העיר נהנתה מאספקת מים שוטפת לאורך כל השנה. מפעלי מים מרשימים שכאלה ניתן למצוא לדוגמא בערים עתיקות נוספות בארץ כ מגידו, ציפורי ,חצור. בסמוך למפעל המים ממוקם שער העיר הקדום – השער הכנעני - מאות שנים לפני תקופת שלמה המלך. ממולכם שער גדול ומסיבי, בנוי מלבני בוץ, עשוי מתאים בהם היו מתשאלים את אלה שרצו להיכנס לעיר.
נמשיך עם השביל נהנה מהנופים של העמק מסבבינו.
תצפית לכל מרחבי העמק, כמה יפה אזור שפלת יהודה ממזרחה מתרוממים הרי ירושלים ממערבה לנו מישור חוף יהודה. נוף פתוח של מרכז הארץ. בימים קדומים עברה דרך הים, דרף חשובה ומרכזית וכזר היתה מספקת לעוברי אורח את צרכיהם.
המשיכו בשביל רדו לאזור החפירות שלגזר בימי שלמה המלך (אחרי התקופה הכנענית).
בספר מלכים א' פרק ט' פס 15 נאמר:
לאחר שמלך מצריים כובש את גזר ונותן לשלמה את העיר המתנה נכתב בתנ"ך "וַיִּבֶן שְׁלֹמֹה אֶת-גָּזֶר, וְאֶת-בֵּית חֹרֹן תַּחְתּוֹן". אנו עומדים מול שער העיר שנבנה בימי שלמה המלך והיה בשימוש מאות שנים.
לפנינו שער הבנוי מ6 תאים. במרכזו תעלה לניכוז מים, שער שהיה נפוץ בתקופה ההיא. האבנים היו אבני מקשה אחת מסיביות. התאים בי ן העמודים יוצרים את חדרי התשאול מי רוצה להיכנס לעיר.לצידו שרידי ארמון או מצודה.
צמוד לשער העיר בעל 6 התאים נחפר שרידי ארמון מפואר, השביל ממשיך לנקודת תצפית נוספת של מרחבי עמק איילון ומעבר לו.
המשיכו בשביל, תיהנו מתצפיות הנוף לעמק איילון, השביל מתעקל חזרה, שימו לב לטוואי החומה שהקיפה את העיר, המשיכו עד שתראו עמודי אבן גדולים.
לפניכם אזור המקדש של העיר גזר לפני ימי בני ישראל כשהעולם היה מקדש אלילים רבים.
היה נהוג להעמיד מצבות - אבן ניצבת, כאשר האבן מסמלת אלוהות. כאשר אבן גבוהה וצרה מסמלת אלוהות זכרית ואבן שטוחה ורחבה מיצגות אלוהות נשית כפי שהיה מקובל בימי קדם.
בתל גזר עשר אבנים עומדות שהגדולות שביניהם שוקלות כמה טונות ומגיעות לגובה של מעל שלוש מטר. כל האבנים מוחלקות מצד אחד ומחוספסות מהצד השני ומסודרות כך שצידם המוחלק פונה אל שקיעת השמש ביום הקצר בשנה. ישנם רווחים לאחר האבן השנייה והאבן השביעית, וכמו כן האבן השביעית שונה מכל השאר בכך שהיא עשויה מאבן קשה יותר שהובאה מאזור ירושלים.
שימוש באבנים לקדושה היא תופעה כלל עולמית, ראו בימינו את האבן במכה בקדושה למוסלמים, לוחות הברית שנחקקו על אבן וכו'.
מכאן השביל הולך באופן מעגלי את החנייה.
תפסו לכם פינה מול הנוף היפה וגלו את הכתוב בכתב העברי הקדום שהיה נהוג בתקופת גזר.
לפניכם כתב עברי עתיק, פענחו את משפטי החכמה מספר משלי - קחו אותם עמכם.
,
מרתק ללמוד את ההיסטוריה של ארץ ישראל שלנו :)
נקודת התצפית הראשונה הסיור אל עבר מפעל המים והשער הכנעני
בתצפיות הנוף הסברים על הנוף הפאנורמי